Vozidlo LAV 4×4

ŠPECIFIKÁCIA VOZIDLA

  • Terénny 4-kolesový automobil určený na širšie využitie v náročných terénnych a klimatických podmienkach
  • Viacúčelové terénne vozidlo s modulárnou koncepciou vo vyhotovení pre tieto odvetvia: Ozbrojené zložky, Civilný sektor
  • Ochrana posádky pred použitím najpoužívanejších ručných strelných zbraní a granátov / mín. Vzhľadom na prítomnosť panciera sa počíta s vyššou hmotnosťou vozidla.
  • Verzia bez balistickej ochrany má nižšiu celkovú hmotnosť.

KONŠTRUKCIA

  • modulárna stavba jednotlivých komponentov (agregátov a celkov) (obr. 1)
  • jednoduchá montáž a demontáž jednotlivých komponentov
  • technologická jednoduchosť

BEZPEČNOSŤ POSÁDKY

  • ochrana posádky v kabíne vozidla (nie agregátov a nákladu)
  • odolnosť voči kalibru 7.62 x 51 SC vzhľadom na štandard NATO a proti črepinám mín, granátov a nástražných systémov na úrovni 1. stupňa protimínovej ochrany podľa štandardu STANAG 4569
  • možnosť použiť prídavný pancier pre zvýšenie na 2. príp. 3. stupeň

PARAMETRE VOZIDLA

žiadané

 

rozmery

dĺžka mm 4900
šírka mm 2300
výška mm 2100
svetlá výška mm 330
pohotovostná hmotnosť

kg

nosnosť

kg

1000

celková hmotnosť

kg

4900

max. rýchlosť km/h

162

zrýchlenie 0‐100km/h

s

< 20

nájazdové uhly predný

°

47

zadný

°

42

prejazdový uhol

°

29

brodenie mm

1000

kolmý stupeň mm

500

bočný náklon

°

30

zavesenie kolies nezávislé
pruženie vinuté pružiny
brzdy kotúčové, ABS
výkon motora kW / rpm 176 / 4000‐4400
krútiaci moment motora Nm / rpm 550 / 2000‐2750
prevodovka 6‐stupňováautomatická
dojazd vozidla na ceste

km

600 (pri priemernejrýchlosti 90 km/h)

 

balistická ochrana

STANAG 1 s

možnosťou zvýšenia stupňa ochrany prídavným pancierom

počet osôb 5 (príp. 7)
palivová nádrž

l

100

palivo motorová nafta

 

TVAR A ROZMERY VOZIDLA

Tvar vozidla (obr. 2, 3, 4) poskytuje veľký vnútorný priestor zabezpečujúci nadštandardný komfort všetkým piatim členom posádky a dostatok priestoru pre náklad (v zadnej časti). Dôraz je kladený na balistickú ochranu, čomu je prispôsobené tvarovanie niektorých dôležitých častí – napr. podlaha v tvare písmena „V“ zmierňujúca účinky výbuchu mín. Zároveň sa uplatnila technológia Stealth pre čo najmenšiu odhaliteľnosť vozidla. Pri tom všetkom dizajn rešpektuje aerodynamiku. Konštrukcia počíta aj s nárazovými skúškami (crash-testy), preto je podvozok koncipovaný na programované smerovanie nárazovej energie.

Počíta sa aj s inými prevedeniami karosérie – napr. sanitka (obr. 5), 7-miestna verzia alebo 2-miestny pick-up so zväčšenou nákladovou plochou.


ZÁVER

Návrh vozidla LAV 4×4 počíta s primárnym určením vozidla ako prepravný prostriedok pre menšiu (5- až 7-člennú) jednotku cez miesta, kde hrozí útok nepriateľa. Balistická ochrana sa predpokladá v zmysle svetových trendov na úrovni 1 podľa normy STANAG 4569, pričom v prípade predpokladaného väčšieho ohrozenia je možné na vozidlo dodatočne (nastálo, ale i operatívne) namontovať dodatočný pancier pre úroveň 2 prípadne 3.

Konštrukcia je modulárna, čo umožní rýchlu výmenu poškodeného dielu – dôraz bol kladený na čo najľahšiu montáž / demontáž. Zároveň bol kladený dôraz na nárazovú bezpečnosť, aerodynamiku a pri návrhu sa uplatnili princípy „Stealth“.

Prejazdové vlastnosti v teréne sú na veľmi dobrej úrovni vďaka veľkým nájazdovým uhlom, veľkej svetlej výške a celkovej koncepcii.

Vozidlo je rýchle – na spevnenom povrchu dosahuje max. rýchlosť cca 162 km/h a výkonná hnacia jednotka (176 kW) zabezpečuje nadpriemernú dynamiku jazdy so súčasným plnením emisných limitov podľa normy EURO 5.