ŠPECIFIKÁCIA VOZIDLA
- Terénny 4-kolesový automobil určený na širšie využitie v náročných terénnych a klimatických podmienkach
- Viacúčelové terénne vozidlo s modulárnou koncepciou vo vyhotovení pre tieto odvetvia: Ozbrojené zložky, Civilný sektor
- Ochrana posádky pred použitím najpoužívanejších ručných strelných zbraní a granátov / mín. Vzhľadom na prítomnosť panciera sa počíta s vyššou hmotnosťou vozidla.
- Verzia bez balistickej ochrany má nižšiu celkovú hmotnosť.
KONŠTRUKCIA
- modulárna stavba jednotlivých komponentov (agregátov a celkov) (obr. 1)
- jednoduchá montáž a demontáž jednotlivých komponentov
- technologická jednoduchosť
BEZPEČNOSŤ POSÁDKY
- ochrana posádky v kabíne vozidla (nie agregátov a nákladu)
- odolnosť voči kalibru 7.62 x 51 SC vzhľadom na štandard NATO a proti črepinám mín, granátov a nástražných systémov na úrovni 1. stupňa protimínovej ochrany podľa štandardu STANAG 4569
- možnosť použiť prídavný pancier pre zvýšenie na 2. príp. 3. stupeň
PARAMETRE VOZIDLA
žiadané | |||
rozmery |
dĺžka | mm | 4900 |
šírka | mm | 2300 | |
výška | mm | 2100 | |
svetlá výška | mm | 330 | |
pohotovostná hmotnosť |
kg |
||
nosnosť |
kg |
1000 |
|
celková hmotnosť |
kg |
4900 |
|
max. rýchlosť | km/h |
162 |
|
zrýchlenie 0‐100km/h |
s |
< 20 |
|
nájazdové uhly | predný |
° |
47 |
zadný |
° |
42 |
|
prejazdový uhol |
° |
29 |
|
brodenie | mm |
1000 |
|
kolmý stupeň | mm |
500 |
|
bočný náklon |
° |
30 |
|
zavesenie kolies | nezávislé | ||
pruženie | vinuté pružiny | ||
brzdy | kotúčové, ABS | ||
výkon motora | kW / rpm | 176 / 4000‐4400 | |
krútiaci moment motora | Nm / rpm | 550 / 2000‐2750 | |
prevodovka | 6‐stupňováautomatická | ||
dojazd vozidla na ceste |
km |
600 (pri priemernejrýchlosti 90 km/h) | |
balistická ochrana |
STANAG 1 s možnosťou zvýšenia stupňa ochrany prídavným pancierom |
||
počet osôb | 5 (príp. 7) | ||
palivová nádrž |
l |
100 |
|
palivo | motorová nafta |
TVAR A ROZMERY VOZIDLA
Tvar vozidla (obr. 2, 3, 4) poskytuje veľký vnútorný priestor zabezpečujúci nadštandardný komfort všetkým piatim členom posádky a dostatok priestoru pre náklad (v zadnej časti). Dôraz je kladený na balistickú ochranu, čomu je prispôsobené tvarovanie niektorých dôležitých častí – napr. podlaha v tvare písmena „V“ zmierňujúca účinky výbuchu mín. Zároveň sa uplatnila technológia Stealth pre čo najmenšiu odhaliteľnosť vozidla. Pri tom všetkom dizajn rešpektuje aerodynamiku. Konštrukcia počíta aj s nárazovými skúškami (crash-testy), preto je podvozok koncipovaný na programované smerovanie nárazovej energie.
Počíta sa aj s inými prevedeniami karosérie – napr. sanitka (obr. 5), 7-miestna verzia alebo 2-miestny pick-up so zväčšenou nákladovou plochou.
ZÁVER
Návrh vozidla LAV 4×4 počíta s primárnym určením vozidla ako prepravný prostriedok pre menšiu (5- až 7-člennú) jednotku cez miesta, kde hrozí útok nepriateľa. Balistická ochrana sa predpokladá v zmysle svetových trendov na úrovni 1 podľa normy STANAG 4569, pričom v prípade predpokladaného väčšieho ohrozenia je možné na vozidlo dodatočne (nastálo, ale i operatívne) namontovať dodatočný pancier pre úroveň 2 prípadne 3.
Konštrukcia je modulárna, čo umožní rýchlu výmenu poškodeného dielu – dôraz bol kladený na čo najľahšiu montáž / demontáž. Zároveň bol kladený dôraz na nárazovú bezpečnosť, aerodynamiku a pri návrhu sa uplatnili princípy „Stealth“.
Prejazdové vlastnosti v teréne sú na veľmi dobrej úrovni vďaka veľkým nájazdovým uhlom, veľkej svetlej výške a celkovej koncepcii.
Vozidlo je rýchle – na spevnenom povrchu dosahuje max. rýchlosť cca 162 km/h a výkonná hnacia jednotka (176 kW) zabezpečuje nadpriemernú dynamiku jazdy so súčasným plnením emisných limitov podľa normy EURO 5.